3 درس اساسی از اشعار حافظ


حافظ محبوب ترین شاعر فارسی زبان است که بسیاری از اشعار او به دلیل محبوبیت در بین اقشار مختلف جامعه، تبدیل به ضرب المثل شده است و کمتر کسی است که برخی از غزلیات او را به طور جزئی یا کامل نتواند از حفظ بخواند. یکی از القاب حافظ، لقب لسان الغیب است که به جهت پیش‌بینی‌های الهام‌شده‌اش در مورد زندگی و آینده شکل گرفته است. دیوان حافظ شیرازی، یکی از کتاب های مقدسی است که تمامی ایرانیان در روزهای خاص زندگی خود، از آن برای پیش بینی آینده استفاده می کنند. در هیچ شاعر فارسی زبانی نمی توان چنین ترکیبی از تخیل، واژه پردازی، گزینش مناسب واژه ها و تعابیر آهنگین ملایم یافت. اینها همه با تفکرات فلسفی، احکام اخلاقی، و تأملات در مورد ماهیت غیرقابل درک سرنوشت، پیوند خورده است.

او یکی از بزرگ‌ترین شاعران ادبیات جهان است که آثار او قرن‌ها مورد بررسی ادیبان سراسر جهان بوده است. حافظ ضمن تداوم و توسعه مفاهیم فلسفی عمر خیام و مولانا و ترس از بیان اندیشه های خود بر روی کاغذ، اشعاری سروده است که امروزه نیز مطرح است. حافظ برای ایرانیان که به تاریخ بزرگ ادبیات خود بسیار علاقه مند هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است. انتشارات پیام عدالت در راستای ترویج فرهنگ شعرخوانی و همچنین در راستای حفظ آثار ادبی شاعران بزرگ ایرانی، انواع کتاب های شعر را در قالب کتاب نفیس به چاپ رسانده است. شما می توانید برای خرید کتاب نفیس و یا بررسی سایر کتاب ها، به وبسایت پیام عدالت به آدرس اینترنتی https://payamedalat.com/ مراجعه کنید.

اگرچه اشعار حافظ در قرن هشتم هجری سروده شده است، اما هنوز هم بعد از گذشت پنج قرن، آموزنده و تاثیرگذار هستند. در اینجا چند نمونه از بزرگترین درس هایی که می توان از اشعار حافظ شیرازی گرفت را برایتان گرد آوردیم:

درس شماره یک:

حافظ هم اشعار تأييد كننده و الهام بخش زندگي دارد كه سرشار از شور و اشتیاق است و هم اشعار غمگين که فرياد مي زند كه شاعر چقدر دلتنگ روزگار گذشته خویش است. قدردان زندگی باشید و از تک تک لحظات آن استفاده کنید.


ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون ********** نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

در حلقه گل و مل خوش خواند دوش بلبل ********** هات الصبوح هبوا یا ایها السکارا


درس شماره دو: از مرگ نترسید، زیرا در نهایت حتی بهترین ها را هم نصیب خواهد شد. به هر حال، این درس مستقیماً با درس اول مرتبط است: پس از رهایی از این ترس، احساس لذت زندگی برای شما بسیار آسان تر خواهد شد.


حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم ********** خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم

چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست ********** روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم


درس شماره سه: به عزیزان خود عشق بورزید و برای آنها ارزش قائل باشید. این موضوع مقطعی از آثار اصلی شاعر است: او در زمان دوری از بستگانش از تنهایی رنج می برد، پس از جدایی از آنها استقبال گرمی کرد و از رفتن آنها غمگین می شود.

هوا خواه توام جانا و می دانم که می دانی ********** که هم نادیده می دانی و هم ننوشته می خوانی


حافظ به اتحاد و همبستگی مردم تاکید دارد و همواره در اشعارش به این مسئله مهم اشاره داشته است. اشعار بسیاری از شاعران بزرگ ایرانی دیگر نیز مانند سعدی و مولانا، بر اهمیت عشق ورزی تاکید داشته اند اما افسوس که توجه و تفکر بر مفهوم این اشعار در میان مردم کم اهمیت بوده و کمتر کسیست که به عمق و مغز این اشعار پی برده باشد. امید است که با خواندن این متن، آثار شاعران بزرگ ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.



موضوعات: اخبار مهم در وب,
برچسب ها: حافظ , دیوان حافظ ,
[ بازدید : 74 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 16 آذر 1400 ] [ 17:37 ] [ حمید اسلامی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]